Sposoby na migrenę - nie tylko leki przeciwbólowe

24.08.23

“Taka Pana/Pani uroda” lub kolejne niedziałające leki przeciwbólowe - ile razy zdarzyło Ci się wyjść od lekarza z takim remedium na migrenę? Ten rodzaj bólu głowy doświadcza aż 3,1 miliona Polaków, a jej postać przewlekłą może mieć aż 280 tysięcy osób. Schorzenie to co prawda częściej dotyka kobiet, jednak każdy, kto chociaż raz w życiu miał napad migreny, wie, z czym to się wiąże. Czy leki przeciwbólowe to jedyny sposób na migrenę?

Co to jest migrena?

Migrena to nie tylko silny ból głowy. To zaburzenie neurologiczne, które dotyka wielu ludzi na całym świecie. Chociaż dokładna przyczyna migreny nie jest do końca zrozumiała, wiadomo, że za jej występowanie odpowiadają czynniki genetyczne oraz środowiskowe.

Objawy migreny to nie tylko silny, pulsujący ból głowy. Towarzyszą mu często nudności, wymioty oraz nadwrażliwość na światło i dźwięki. Szacuje się, że około 25-30% pacjentów miewa migrenę z aurą, która objawia się mroczkami przed oczami, migotaniem czy nawet tymczasowym niedowidzeniem.

Część pacjentów doświadcza również stanów migrenowych. Taki stan może trwać nawet 72 godziny (niekiedy nawet i dłużej) i powoduje znaczne utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu.

Jakie leczenie migreny najczęściej proponują lekarze?

Leczenie migreny można podzielić na dwa kierunki: leczenie przeciwdziałające i objawowe. Pierwszy kierunek polega na zapobieganiu występowania napadów - przyjmowanie leków takich jak beta-blokery, antydepresanty czy tryptany.

Doraźnie i objawowo w przypadku wystąpienia napadu migreny stosuje się paracetamol, niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), tryptany lub leki przeciwwymiotne.

Kluczowym jednak aspektem u osób cierpiących na migreny jest unikanie czynników wyzwalających. Tak naprawdę czynniki te są inne u każdej z osób - często może być to nawet zjedzenie konkretnej potrawy, przyjęcie nowego leku, silne zapachy, zbyt krótka ilość snu czy zbyt długie przebywanie w zamkniętym pomieszczeniu.

Kiedy jednak leczenie zapobiegawcze i objawowe nie przynoszą skutku, warto jest rozważyć inne sposoby leczenia migreny.

Leczenie migreny toksyną botulinową

Gdy napady migreny pojawiają się częściej niż 15 dni w miesiącu i trwają minimum przez 4 godziny co najmniej przez 3 miesiące, warto zainteresować się wykorzystaniem toksyny botulinowej w jej leczeniu.

Toksyna botulinowa (tzw. botoks) w niewielkich ilościach stosowana jest popularnie w medycynie estetycznej w celu redukcji zmarszczek mimicznych oraz przy leczeniu nadpotliwości i przykurczy mięśni. Działanie toksyny botulinowej powoduje zahamowanie produkcji acetylocholiny, odpowiedzialnej za przenoszenie impulsów pomiędzy neuronami. Dzięki temu dochodzi do zmniejszenia napięcia mięśniowego.

Sam zabieg trwa około 20 minut i jest niemal bezbolesny. Polega on na wstrzyknięciu toksyny botulinowej przez lekarza w dokładnie odmierzone miejsca w obrębie głowy i szyi. Efekt jest odczuwalny już po 3-10 dniach od wykonania zabiegu, jednak pełen efekt terapeutyczny można uzyskać po kilku tygodniach. Efekt zabiegu utrzymuje się od 4 do 6 miesięcy.

Fizjoterapia w leczeniu migreny

Bardzo często zdarza się, że czynnikiem wywołującym migreny są napięcia w obrębie mięśni głowy, twarzy, szyi, a nawet barków i kręgosłupa. Ta przyczyna zwykle dotyczy osób, pracujących biurowo lub mających dysfunkcje w obrębie odcinka szyjnego (dyskopatia, obecność punktów spustowych czy przebyte urazy).

Dobra wiadomość jest taka, że fizjoterapeuci dysponują wieloma metodami, które pomogą Ci zredukować bóle w obrębie szyi i karku, a co za tym idzie - częstotliwość występowania napadów migrenowych.

Terapia manualna i redukcja punktów spustowych to tylko niektóre z nich. W przypadku występowania migren szyjopochodnych warto wdrożyć w codzienne życie ćwiczenia, które pomogą Ci rozluźnić mięśnie głowy, twarzy, szyi i kręgosłupa. Doświadczony fizjoterapeuta dokładnie zbada Cię i omówi z Tobą Twój problem i zaleci najlepsze rozwiązanie zgodne z najnowszą wiedzą.

Leczenie migreny w Garden Clinic

W naszej placówce dysponujemy skutecznymi narzędziami, które pomogą Ci zredukować do minimum napady migrenowe.
Lekarz medycyny estetycznej Justyna Tylczyńska profesjonalnie zajmuje się leczeniem migren toksyną botulinową, co potwierdzą jej zadowoleni z efektu pacjenci. Nasi fizjoterapeuci są doświadczeni nie tylko w terapii manualnej, treningu medycznym czy masażach leczniczych, ale także pomogli wielu pacjentom, cierpiącym na przewlekłe stany migrenowe za pomocą ćwiczeń czy terapii cranio-sacralnej.