Terapia blizn

Czym jest terapia blizn?

Terapia blizny wprowadzana jest w rehabilitacji pozabiegowej w celu zmniejszenia jej widoczności, a także poprawy funkcjonalności. Do powstawania blizny przyczyniają się urazy lub różnego rodzaju zabiegi chirurgiczne, w których dochodzi do przerwania ciągłości skóry oraz głębiej położonych tkanek. Nie da się zapobiec jej wytworzeniu, jednak można wpłynąć na jej wygląd oraz prawidłowy przebieg gojenia, co zmniejszy ryzyko późniejszych powikłań związanych z patologicznym zbliznowaceniem struktur.

Dlaczego warto?

Brak mobilności powstałej blizny może doprowadzić do powikłań takich jak przykurcze mięśniowe oraz zaburzenia postawy ciała, propriocepcji, wzorców ruchowych, a także do dolegliwości bólowych oraz przeciążeń.

Terapia blizn – zabiegi fizukoterapeutyczne i terapia manualna

Do leczenia blizn bardzo często wykorzystuje się połączenie manualnej mobilizacji bliz z fizykoterapią, która przyspiesza gojenie, usprawnia krążenie, zwiększa ruchomość i elastyczność tkanki, redukuje ból oraz zapobiega powstawaniu zrostów.

Główne objawy związane z powstawaniem blizn to:

• dolegliwości bólowe np. przez wrastanie w tkankę mięśniową i powięziową, a także pociąganie włókien kolagenowych;
  • przykurcze mięśniowe  spowodowane ograniczeniem ruchomości przez zrosty na różnych poziomach tkanek;
  • zaburzenie postawy ciała poprzez ograniczenie ruchomości lub patologiczne, kompensacyjne ustawienie ciała;
  • zaburzenie biomechaniki danego obszaru poprzez zmianę jego budowy, przerost, zmniejszenie ruchomości;
  • zaburzenie propriocepcji.