Rehabilitacja i trening kobiet w ciąży

Ciąża to czas intensywnych zmian w ciele kobiety, zarówno tych hormonalnych jak i fizycznych.

Wraz z powiększającym się brzuszkiem, zmienia się środek ciężkości i postawa ciała przyszłej mamy. Biodra, kolana, kręgosłup muszą też znosić znacznie większe obciążenia. W efekcie kobieta może odczuwać dolegliwości bólowe o różnej sile i umiejscowieniu. Złagodzić je mogą zabiegi fizjoterapeutyczne.

Przygotowanie do ciąży i porodu

Fizjoterapia w poszczególnych trymestrach ciąży, szczególnie odpowiednio dobrana, może mieć znaczący wpływ na samopoczucie kobiety, a także jakość samego porodu.

Szybsza regeneracja

Fizjoterapia w czasie ciąży to nie tylko doraźna pomoc z bieżącymi dolegliwościami, kobieta prowadzona przez fizjoterapeutę ma również większe szanse na szybką regenerację po urodzeniu dziecka.

W trakcie trwania ciąży bardzo ważna jest dobrze dobrana aktywność ruchowa, ponieważ:

• zapobiega znacznym zmianom statyki ciała;
  • zapobiega niektórym patologiom ciąży;
  • przygotowuje organizm do kolejnych tygodni ciąży oraz do porodu;
  • zwiększa dotlenienie płodu;
  • zmniejsza ryzyko powikłań przy porodzie;
  • minimalizuje stres, obawę i panikę dotyczącą porodu.

Fizjoterapeuta pomoże:

• przeciwdziałać i zmniejszać dolegliwości bólowe kręgosłupa, głównie odcinka lędźwiowego oraz szyjnego,
  • wzmocnić mięśnie dna miednicy, tym samym zmniejszając ryzyko wystąpienia wysiłkowego nietrzymania moczu w przyszłości oraz poprawiając satysfakcję z życia seksualnego w takcie i po ciąży,
  • dobrać bezpieczną aktywność fizyczną, która poprawi krążenie i zwiększy dotlenienie zarówno ciężarnej jak i jej przyszłego dziecka,
  • zadbać o elastyczność ciała i zapobiec rozstępom, w tym przypadku może również wykonać masaż przeciw rozstępom,
  • rozluźnić nadmiernie spięte obszary np. okolice łydek,
  • zmniejszyć występowanie obrzęków kończyn, poprzez poprawienie krążenia krwi i limfy.